Donderdag, 01-12-2022 Blue Mountains

1 december 2022 - Sydney, Australië

Vandaag vroeg op pad naar de Blue Mountains. Het was bewolkt en een beetje aan de frisse kant. Voor de zekerheid maar regenjassen meegenomen.

De eerste stop was bij het Olympisch dorp van 1988. Ik verwachtte een arena te zien, maar er stonden er wel heel veel bij elkaar. De Australiers zijn er wel trots op en onderhouden de boel goed. Maar, dit was niet ons doel van vandaag.

We zijn als eerste gestopt bij een uitkijkpunt waar we langs een stijl trapje naar beneden gingen. Was wel te doen, maar het laatste stuk maar niet gedaan. Het pad werd steed steiler en smaller en bovendien waren het uitgesleten stenen. Het grootste deel van de groep realiseerde zich dat we ook nog terug naar boven moesten, dus we hebben het maar niet gedaan. De Three Sisters konden we wel zien, dwz twee van de drie. De derde verschool zich achter de eerste. Het is wel prachtig die rotsen zo in het groen. Het is jammer dat de hoogte verschillen niet zo goed te zien zijn op de foto's, maar we hebben het op ons netvlies. Het was helaas bewolkt en er hing een witte lucht tussen de bergen. Wel jammer, want als de zon schijnt, dan komt er een blauwe waas door de verdamping van de olie uit de eucalyptus bomen.

Daarna doorgereden naar het stadje Leura. Daar hebben we wat rondgekeken. Wel leuke boetiekwinkeltjes, maar veel te duur en veel hetzelfde. Iedereen is hier helemaal in de ban van Kerstmis. Overal zie je kerstbomen en in de winkeltjes kaarsen, kerstservies en kerstcadeautjes. Maar, om nu al die zeepjes en kaarsen mee te nemen..... dat gaat wat ver en dan zouden we teveel bagage hebben. Dus maar niet.

Na Leura hadden we een lunch. Lekker gegeten hoor: kip en rundvlees met frietjes en sla. Wijntje erbij, dus genieten.

Als laatste zijn we naar het park zelf geweest: Blue Mountains National Park. Het weer was inmiddels een stuk beter. De witte wolken waren opgetrokken en we hadden een goed uitzicht.
Met de kabelbaan naar boven en langs een hoog gelegen pad langs de kolenmijn. Vervolgens weer met een grote gondel naar beneden en later weer op een ander punt naar boven. Tussendoor steeds gewandeld met uitzicht over de bergen. Een prachtig uitzicht. Alles even groen. Vooral die grote boomvarens waren erg mooi. Ik schreef al eerder dat het jammer is dat je de hoogteverschillen niet zo duidelijk uit de foto's kan opmaken. Maar ja, je kan nu eenmaal niet alles vastleggen. Vanuit de gondel overigens the Tree Sisters wel gezien.

Met de bus waren we om 18.00 uur terug in het hotel. We hebben dus nog wat gegeten, rondgewandeld en koffie gedronken in de stad. Morgen weer vliegen, dit keer naar Brisbane.

1. Hans en Leny:
    1 december 2022
    prachtig, beetje pech met de bewolking!
  2. Annelies:
    1 december 2022
    Ja, maar zoals ik al schreef trok die later weg!