Vrijdag, 25-11-2022 Vliegen naar Alice Springs

25 november 2022 - Alice Springs, Australië

Vandaag kunnen uitslapen. Tegen twaalf uur met de bus naar het vliegveld van Adelaide. We vlogen in 2 uurtjes naar Alice Springs om daar te overnachten en morgen weer een lange bustocht te maken met de nodige stops.

Het vliegveld van Alice Springs stelt niet veel voor, maar er stonden ontzettend veel vliegtuigen geparkeerd. Zowel van Virgin als van Quantas. Kennelijk wordt er vanwege Corona en omdat het hoogseizoen nog moet beginnen, niet veel meer gevlogen en is het een stuk goedkoper om de vliegtuigen hier te laten staan.

Alice Springs is duidelijk een heel ander dorp dan waar wij tot nu toe hebben gelogeerd. Hier woont/leeft een stam van de Aboriginals, -de oorspronkelijke bewoners van Australie- die er niet echt florisant en ontwikkeld uitzien. Er blijken wel zo'n 300 - 500 verschillende stammen en talen te bestaan, nooit geweten. De mensen hier zien er echt niet uit. Heel donker, onverzorgd en met verwilderde haren. Je zou ze bijna "bosjesmannen" noemen. Er ligt overal rommel op straat en politie zie je steeds rondrijden. Door de reisleider werd geadviseerd na 21.00 uur 's-avonds niet alleen over straat te gaan. Er zou dan voortdurend om geld en drank worden gevraagd. Volgens Harro (de reisleider) kunnen deze mensen absoluut niet tegen drank en worden ze er helemaal gek van. Ik denk dat het niet alleen van de drank is, maar dat zij nog wel iets anders gebruiken dat helemaal niet goed voor ze is... Ik vind het wel jammer, juist omdat wij ons toe nu toe helemaal niet onveilig hebben gevoeld hier in Australie.

Het was vanmiddag wel te zien bij dat enkele restaurant dat hier is. Grote hekken voor de deur waar sommigen tegenaan hingen (aan de buitenkant). Raar, net alsof je achter tralies zit (en dat is in feite ook zo).

Wij maar wat in de supermarkt gekocht en vanavond vroeg naar bed. Lekker gegrild kippetje gegeten en salade erbij. De kiwi's gold zijn ook heel lekker, dus die er nog maar achteraan.

Morgen hebben we weer een pittige busdag. We rijden dan door de woestijn naar Ayers Rock/Uluru.

PS vandaag 27 graden en bewolkt (niet erg) en weer onze horloges verzet; nu 8,5 uur later dan in Nederland

1. Hans en Leny:
    25 november 2022
    wat een heerlijke temp. beter dan die 11graden bij ons, geniet er van!!
  2. Olga:
    25 november 2022
    Jongens vraag die harro-boy eens door over de geschiedenis van Australië. Wat de Engelsen voor politiek gevoerd hebben tegenover de aboriginals.
    Kinderen weghalen bij de ouders, gedwongen aanpassing, marginaliseren. Vind je het gek dat drank en drugs de uitweg worden. Die Engelse Australiërs gaven zelf het voorbeeld, die zuipen als een gek.
    Zo. Ik kan me voorstellen dat het geen prettig gezicht is, maar vertel wel het verhaal erachter, haŕro-boy.
    En doe hem maar de groeten van je boze zus.