Zondag, 20-11-2022 Van Melbourne naar Warrnambool

20 november 2022 - Warrnambool, Australië

Vanochtend even het verhaal aangehoord van onze mede-reizigers. Zij zijn gisteren op excursie geweest naar Philip Island, waar 's-avonds de pinquins gezamenlijk op pad gaan. Omdat je daarvoor zo'n 2x 2 uur moet rijden en wij in Argentinie al naar een pinquin-eiland zijn geweest, hebben wij ervoor gekozen om in Melbourne te blijven. Dat bleek achteraf een goede gok: er zijn daar tribunes gebouwd om de pinquins gade te slaan en het bleken er zeker niet zo veel te zijn als voorspeld. Bovendien begon het heel hard te regenen, waardoor iedereen ruim 2 uur zeiknat in de bus heeft gezeten.

Vandaag de beroemde Great Ocean Road afgelegd, een afstand van zo'n 365 km.  Een flinke afstand dus, maar wel met de nodige tussenstops. Gelukkig hoefde ik zelf niet te rijden, want de weg slingert behoorlijk en er wordt hier links gereden. Dat lijkt me maar niks. Zo vreemd, vooral op de rotondes. Het nadeel is wel dat ik dan toch 2 reistabletjes moest innemen, maar dat overleef ik wel. Je wordt er alleen zo slaperig van. Maar goed, dan rust je toch ook weer uit.

Op verschillende plaatsen zijn we gestopt, niet alleen voor de koffie en lunch, maar ook om de paden af te lopen naar de verschillende uitzichtpunten. Het weer werkte vandaag helaas niet zo goed mee: we hadden veel regen en een heuse storm!

De eerste stop was bij de ingang van de Great Ocean Road. De toegangspoort moest natuurlijk wel even op de foto, zodat jullie wel zeker weten dat wij daar geweest zijn. Na flink wat kilometers langs de Zuidelijke Oceaan maakten we eerst een koffiestop. Daarna verschillende stops (o.a. Lorne en Port Campbell) om de kustlijn te fotograferen.

Bij Apollo Bay hebben we geluncht. Dit keer met de hele groep, want de lunch was inbegrepen (het lijken wel echte Zeeuwen...).

Bij Loch Ard Gorge iedereen uit de bus, weer of geen weer. Hoewel we bijna uit onze jassen stormden en de fototoestellen/telefoons bijna niet konden vasthouden, gingen we toch enthousiast naar buiten: the Twelve Apostles moesten immers gezien worden. Prachtige hoge ruige kliffen torenhoog boven de oceaan. Een prachtig gezicht. Ook de London Bridge mocht natuurlijk niet ontbreken. Het is een rotsachtige boog die tot 1990 aan het vaste land heeft gezeten.

Ondanks het slechte weer in de tweede helft van de dag, was het zeker de moeite waard.

Inmiddels zitten we in ons appartement in Warrnambool, een plaatsje aan de zuidkust dat ook wel bekend staat als Shipwreck Coast (er schijnen hier veel verschepen vergaan te zijn). Morgen verder naar The Grampions, zo'n 160 km., dus dat lukt wel met 1 tabletje...

1. Olga:
    20 november 2022
    Ik dacht dat in down under alles op zijn kop stond.
    Mooie bijzondere kust. Jammer van het weer. Maar dan is de zee wel extra indrukwekkend. Die tribune... dat is wel weer heel Australisch. Overgeheveld waar het niet hoeft
  2. Olga:
    20 november 2022
    Overgeheveld bedoelde ik dus.
  3. Hans en Leny:
    25 november 2022
    jammer dat he wee wat tegenvalt, maar altijd nog beter dan bij ons, hier is het kl. weer en koud, bah!