Dinsdag, 06-12-2022 Great Barrier Reef

6 december 2022 - Cairns, Australië

Vroeg uit bed vandaag voor de Great Barrier Reef. Nou die is GREAT kan ik je vertellen. Eigenlijk is het niet uit te leggen of te vertellen. Senn zei eens toen hij nog een klein jongetje was "dat kunnen je ogen bijna niet geloven". Nou, dat dus.

Met een luxe boot waarop het zeker niet druk was, zijn we in zo'n 1,5 - 2 uur gevaren naar een zandbank in de Koraalzee. Ruim voor de zandbank is het schip voor anker gegaan.

Het schip was luxe, had koffie, thee en water aan boord en had ruim voldoende goede snorkelattributen. Je kreeg de keus om te gaan duiken, snorkelen, zwemmen of om met een glasboot mee te varen.

Aan boord kregen we eerst koffie/thee met cake en vervolgens instructies/uitleg over het koraal en de vissen die we dachten te ontmoeten.
Wij kozen er (uiteraard) voor om te gaan snorkelen. Je bent tenslotte maar 1x in de Barrier Reef. We kregen allemaal een pak aan. Niet alleen om onszelf te beschermen, maar ook vanwege alle smeerseltjes op onze huid. Het is niet de bedoeling dat we dat allemaal direct in het water afspoelen. Zoals ik al schreef, waren er voldoende spullen voor iedereen. Naast dat pak dus een duikbril, snorkel en flippers. Er gingen vanaf de grote boot twee kleinere bootjes, de 1 naar de zandbank, de ander was de glasboot.

Op het parelwitte strandje zaten honderden vogels die zich meer in het midden ophielden. Er was een touw gespannen waar wij achter moesten blijven (en terecht). Vanaf het strandje kon je zo het water in lopen/flipperen en weg zwemmen richting koraal. Even een stukje zwemmen in een kirstal heldere zee met een strak blauwe lucht, 30 graden en nagenoeg geen wind. Wat wil je nog meer?

Het water dus maar in. Nou, wat je dan te zien krijgt is verbluffend. Prachtig in 1 woord. Te mooi om uit te leggen, je moet het echt zelf gezien hebben. We hebben daar met bijna iedereen ongeveer een half uurtje rond gezwommen. We wisten gewoon niet waar we het eerst moesten kijken, Het wat zo helder, het koraal zo mooi en niet te vergeten al die vissen.

Nadat we terugkwamen aan boord van het grote schip kregen we een luch. Ook die was erg goed.

Na het eten konden we opnieuw kiezen voor de glasboot of snorkelen. Er was wat verwarring. Ons was verteld dat we na de glasboot ook nog konden gaan zwemmen, zodat ik in eerste instantie voor de glasboot koos. Het snorkelen was Hans niet goed gelukt, dus ik vond dat we dan die boot moesten nemen, zodat hij het ook met eigen ogen kon zien. Maar, we bleken na de glasboot niet meer te kunnen gaan zwemmen. Zodoende is Hans met de glasboot meegegaan en ik voor een tweede keer gaan snorkelen. Helaas viel de glasboot erg tegen. Diepte kon je niet goed zien en ook de kleuren niet. Zodoende was het meer een grijs geheel. Echt heel jammer!

De tweede keer snorkelen was goed te doen, maar iets zwaarder. Er was wat meer wind. Maar, er waren ook wat meer vissen dan die eerste keer. Al ruim voordat we bij het koraal waren kwamen we een pijlstaartrog tegen. Hij hield zich als gebruikelijk verscholen op de bodem. Maar, het was daar nog heel ondiep en helder water, dus toch gespot! Daar was ook een grote witte vis in de buurt die steeds rondjes om me heen zwom... Dacht zeker dat ik een zwarte uit de kluiten gewassen dolfijn was ofzo?

Enfin, verderop weer mijn ogen uitgekeken. Het is verbluffend mooi en heel veel vissen. Het water is zo helder en het strandje spierwit. En dan dat koraal en de vissen: een stukje paradijs op aarde. Ik dacht indertijd dat dat op Trinidad (Cuba) was, maar dit heeft het ingehaald.

Na een geslaagde dag terug in het hotel even lekker gedoucht en nog een eind gewandeld door Cairns. Na deze dag nog 2 vrije dagen en dan naar huis.

1. Olga:
    7 december 2022
    Fantastisch die onderwaterwereld. Mooi dat jullie dat in de reis hadden. Alsof je in een heel groot aquarium zwemt. Heb je nu 2 dagen de tijd voor die krokedillebilletjes (knipoog). Groetjes uit warm gran canaria.
  2. Lisa en Hans:
    7 december 2022
    Wat goed Annelies dat je dat snorkelen heb gedaan mooie foto ‘ s wij kijken uit naar het foto boek geniet van deze 2 dagen nog grt uit het koude vlissingen xx