Zaterdag, 26-11-2022 Van Alice Springs naar Ayers Rock

26 november 2022 - Ayers Rock, Australië

Vandaag om 09.00 uur vertrokken voor een lange busrit. Voordat we Alice Springs verlieten hebben we eerst een oorlogsmonument bezocht. Was niet zoveel bijzonders, alleen stond het monument op een heuvel, zodat je nog wel een redelijk uitzicht had.

Daarna bezochten we de Royal Flying Doctors, althans het museum daarvan. Dat was wel leuk; we kregen eerst een film te zien over het ontstaan en vervolgens konden we zelf in de cockpit van het oude hulp-vliegtuigje plaatsnemen. Ook kreeg je met een 3D-bril een simulatie van de piloot en de patient. Alles bij elkaar was het een leuk museum. Door heel Australie zijn er nu meerdere vestigingen die alle zelfstandig opereren binnen een bepaalde regio. De medische gevallen worden telefonisch besproken en alleen op advies van de dokter wordt er uitgevlogen om de patient te bezoeken of te halen om naar een ziekenhuis te brengen (in dit geval naar Adelaide). Naast het spoedeisende vervoer verzorgen ze ook o.a. vaccinatieprogramma's. De verzorging is geheel gratis voor de Australiers. Als wij er een beroep op zouden doen, dan wordt er gedeclareerd bij onze ziektekostenverzekeraar.

Een lange busrit volgde. De omgeving was leeg en bleef leeg. Tsjonge, wat een lege ruimte is hier toch en "maar" 26.000.000 inwoners. Eerst was het groen en hoe verder we bij Ayers Rock kwamen, des te roder werd het landschap.

In Ayers Rock aangekomen bleek ons hotel in verbouwing en werden we doorgestuurd naar een van de volgende hotels. Niet erg, want het bleek een goeie upgrade te zijn. Nette en ruime kamer en badkamer nu voor twee nachten en een zwembad(je) voor de deur.

Ook hier kunnen we niet van een dorp spreken. Waar wij zitten is een plek met een paar hotels en galeries. Alles is van de Aboriginals. Ook hier weer hetzelfde verhaal. Er leven heel wat van de oorspronkelijke bewoners als zwervers. Ze zien er overzorgd en verwilderd uit. En lullig om te zeggen, maar ik vind die mensen stinken. Daarom denk ik ook dat zij echt zwervers zijn. Als het hele "dorp" van diezelfde stam is, dan begrijp ik dus niet waarom deze mensen zo moeten leven. Er is dus hier niets te doen. Wij konden wel met een excursie mee voor E 140,00 pp, maar dat hebben we niet gedaan. Men gaat dan eten bij de monoliet onder de sterrenhemel. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het niet doorgegaan of in elk geval in het water gevallen. Het begon namelijk zoeven keihard te regenen. Wij wilden een ander restaurantje aandoen, maar ook hier was het niet gemakkelijk om dat te vinden. Waar we nu zitten is niet eens een dorp te noemen en wat er was, was al vroeg dicht. Dus ditmaal maar een pizza gehaald en hier opgegeten. Er zaten buiten nogal wat vliegen, dus dat was best irritant, vandaar dat we maar binnen hebben gegeten.

Morgen vroeg op: om 05.00 uur vertrekken we naar de grootste monoliet ter wereld.

1. Hans en Leny:
    26 november 2022
    houd de moed erin, het kan alleen maar mooier en beter worden!
  2. Olga:
    26 november 2022
    Het wordt denk ik tijd voor een schadevergoeding van de "australiers" (.......) aan de oorspronkelijke bevolking voor de genocide, mishandeling, onderdrukking, vernederingen, seksuele uitbuiting en nog wat van die dingen. Ze stinken niet zo maar.....